svar på fråga;

Fick en fråga vad skolios är, och det är en "ryggsjukdom" som jag har.
Ryggen är sne ochh blir sneare och sneare bara, och så fortsätter det tills jag slutar växa, vilket jag kommer göra snart som tur är!! Det är ju inte snett som en sne pinne utan som ett S

Jag fick reda på att jag hade skolios när jag gick i 7an (trorjag)
Vi hade en vanlig hälso undersökning och skolsköterskan märker att min rygg är väldigt sne, så jag fick en ny tid och hon tog dit en doktor som fick kolla på min rygg igen. Efter hon gjort det fick jag en ny tid 3 månader efter, så skulle dom kolla om det hade blivit värre, och det hade det.. Så jag fick tid på röntgen och där mäter dom hur många grader jag är sne. Efter det fick jag ännu en tid på röntgen efter några månader och de märkte att ryggen hade fortfarande blivit sneare än sist. Jag fick en egen sjukgymnast som jag tränade hos, och tillslut fick jag åka till Falun så berättade dom att jag skulle få en korsett, den ska jag få ha på mig när jag sover och den ska rätta till ryggen så den är rak på natten, och det ska göra att min rygg inte kan bli sneare, dock kommer den alltid vara så sne den är nu, kommer aldrig kunna rättas till..

Efter det mätte dom mig överallt och skickade det till nåt land där de gjorde dom här korsetterna, och efter ett tag fick jag den, och skulle sova i Falun för att de ville göra en röntgenbild på morgonen när jag har korsetten på mig och haft den på mig hela natten.

Och jag kan ju säga att det inte var en höjdare att ha den på sig, och man fick absolut inte ta av den, hur ont man än hade..

På natten låg jag och grinade och grinade, för att det gjorde riktigt jävla ont, och för att jag kände mig som ett missfoster.

Jag försökte slita av korsetten flera gånger men de höll kvar mig där och jag fick verkligen inte ta av den. Det var hemskt, och efter den natten blir det flashbacks när jag bara kollar på korsetten..

Det gjorde ju då att jag vägrade ta på mig den igen, och det har jag inte gjort heller. De har verkligen försökt fått mig att använda den, men jag kan verkligen inte, så nu är det som det är och vi får väl hoppas att jag slutar växa snart så även ryggen slutar växa!

Har även fått frågan om det gör ont att ha skolios; och asså.. ibland när jag suttit för länge eller stått eller gått så kan det göra lite ont, men det är mest för att jag svankar så mycket också.

Och ockå om det syns; det syns på mina axlar att den ena axeln är väldigt mycket längre ner än den andra, men det är det ingen som tänker på så ofta så det är inte så jättestörande!

Hoppas det svaret dög, :)

min röntgen bild;


min korsett;

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0